یادداشت‌های نیک آهنگ
انتشار مطالب اين وبلاگ در کيهان و رسانه​های مشابه، حرام است
Saturday, October 16, 2004
پاسخ به یک سوال بامزه
یکی از خوانندگان پرسیده:" آقای کوثر، شما مرض داشتید از دوّم خرداد شروع کردید به کاریکاتور سیاسی کشیدن؟ "
جواب: من از سال ۱۳۷۰ که با گل آقا کارم را شروع کردم کاریکاتور سیاسی می کشیدم، و انگیزه ام برای ورود به مطبوعات در آن سال، کشیدن کاریکاتور سیاسی و آشنا شدن با دنیای سیاست از نزدیک بود.
وقتی هم در سال ۱۳۷۲ وارد روزنامه همشهری شدم، اولین کاریکاتور رسمی من در آنجا که با نام خودم چاپ شد، سیاسی بود. متاسفانه یا خوشبختانه فضای اجتماعی و شهری آنجا را هم من سیاسی کردم،، به نحوی که انتظار سردبیری روزنامه از بقیه بچه ها بیشتر شد و از آنها هم کاریکاتور سیاسی می خواستند.
تند تر شدن کارهای من مربوط به انتخابات مجلس پنجم است، نه دوم خرداد. از آن روزها تا انتخابات ریاست جمهوری، آرشیو همشهری پر است از کارهای رد شده و رد نشده من.
در دوره قبل از انتخابات هم چند تا از کاریکاتورها بارها در جاهای دیگر تجدید چاپ شد.
بعد از آغاز کار روزنامه زن، بر تعداد این نوع کارها افزودم و در سال ۷۸ آمار کارهای سیاسی من بشّدت افزایش یافت.
از سال هشتاد هم کارهای من در خارج از کشور چاپ می شود؛ از زمان عضویّتم در سندیکای کارتونیست ها و نویسندگان که در آمریکا است و الان هم شریک نیو یورک تایمز است.
کسی که گل و بلبل می کشد، نمی تواند کاریکاتوریست سیاسی شود، و بالعکس.
الآن هم باید بروم و به یک کارگاه آموزشی در دانشگاه رایرسون برسم، گمانم باید کلی خالی بندی بکنم برای دانشجوهای بدبخت! الباقی را بعد می نویسم.