یادداشت‌های نیک آهنگ
انتشار مطالب اين وبلاگ در کيهان و رسانه​های مشابه، حرام است
Saturday, November 20, 2004
و امّا ماجرای گروگانگیری بعد از ۲۵ سال...
در دو روز گذشته، کنفرانسی جمع و جور ولی پربار بمناسبت بیست و پنجمین سالگرد اشغال سفارت آمریکا، همان لانه جاسوسی سابق! در مرکز مانک دانشگاه تورنتو برگزار شد.
من روز اوّل را به خاطر بد اخلاقی و عصبانیت و حال گرفتگی و ... از دست دادم. یکی دو نفر از بر و بچه‌ها به من فهماندند که خیلی کار بدی کرده‌ام که نرفته ام. همان روز هم چند تایی از گروگان‌های سابق آمده بودند.
روز دوّم که همین دیروز گذشته بود، آنجا بودم. دیدن گری سیک ، عضو شورای امنیت ملّی آمریکا در اواخر دهه هفتاد واوائل دهه هشتاد، که دیگر متخصّّص امور ایران شده است، از نکات بارز و در عین حال با‌مزه دیروز بود.
سال‌ها پیش، ملاقات با گری سیک جزو موارد اتّهامی اصلاح طلبان محسوب می شد، پس واقعا دیدن داشت! من هم نمی توانستم کرم نریزم و آخر سر کاریکاتورش را به شکل سگ کشیدم، که شب روی سایت می آورم. دودل بودم که نشانش بدهم یا نه، که با دلگرمی یکی از همان دوستان نشانش دادم. کلّی خندید، و از من خواست برایش نسخه ای از کار را بفرستم.
یکی از آدم های با مزه دیگر دیروز هم منصور فرهنگ، نماینده اسبق ایران در سازمان ملل متحّد بود. او این مقام را مدّتی کوتاه درزمان اشغال سفارت آمریکا بر عهده داشت. خاطراتش شنیدنی بود، و البته خودش هم دیدنی...

دیروز ظهر هم قیافه ای آشنا دیدم! فاضل لاریجانی ، رایزن فرهنگی سفارت ایران هم آمد. جالب آنکه خیلی از کسانی که به سفارت و سفارتی ها فحش می دهند، برای ملاقات با او و رفع مشکلات عدیده، برای دیدنش صف کشیده بودند. ما ایرانی ها( از جمله خود من )عجب موجوداتی هستیم!. دکتر فاضل لاریجانی، اخوی جواد و علی و صادق لاریجانی است، پس او هم دیدن دارد!
هنگام سخنرانی جماعت، باید چهره فاضل را تماشا می کردید، که گاهی در هم می شد و برهم می شد!
فاضل دنبال دکتر توکّلی، یکی از دست اندرکاران همایش می گشت، و تازه من فهمیدم چرا توکّلی دیروز کراوات نزده بود! او هم منتظر آمدن فاضل بود! گمانم با این وصف که دیروز توکّلی خیلی متعهد به نظر می رسید، مشکلاتش در ایران حلّ خواهد شد!
از همه بامزه تر اینکه فاضل ادو توالت فارنهایت زده بود که دل چند تن از علیا مخّدره ها را برد! باورتان می شود؟
و امّا دیگر کرم ریزی های بنده:
هنگام پرسش و پاسخ بعد از سخنان منصور فرهنگ، که ماجرای اشغال لانه جاسوسی و گروگانگیری را ایدئو لوژیک نمی دانست، پرسیدم که اگر اشغال و ادامه‌اش IDEOLOGIC نبوده، پس آنرا IDIOT-LOGIC( بر پایه منطقی احمقانه) می‌دانید؟
و آخر سر وقتی دکتر توکلّی از نیامدن مدعوین ایرانی( همان اشغالگران سابق و اصلاح طلبان امروزی) می نالید و گفت که مدت ها به آنها تلفن زده ( Dialed) و التماس کرده و بر پایه اصل گفتگوی تمدن ها باید می‌آمدند، گفتم که دکتر توکلّی Dial-up between Civilizations
را باDialogue between Civilizations را اشتباه گرفته، که هم خودم خیلی حال کردم هم جماعت،ازجمله دکترمیلانی استاد دانشگاه فلوریدای جنوبی و گری سیک و بیل برکلی، استاد دانشگاه کلمبیا که با نیویورک تایمز همکاری می کرده است. راستش بعد ازدو سه روز گرفتگی حال، با این کرم ریزی اندکی سر حال آمدم.