یادداشت‌های نیک آهنگ
انتشار مطالب اين وبلاگ در کيهان و رسانه​های مشابه، حرام است
Tuesday, December 07, 2004
رفراندوم یا معکوس آن
ماجرای رفراندوم و سایت جدیدی که برایش راه انداخته‌اند از آن جور مسائل با مزه و خنده‌داری است که کاریکاتور کردنش بسیار سخت است! اینکه بخواهی کاریکاتور یک کاریکاتور را بکشی!

وقتی شما پشتوانه لازم برای حرکتی به این بزرگی را نداشته باشید، و از هول حلیم در دیگ بیافتید، تا مدت‌ها هر چیز مثبتی به نام رفراندوم را زیر سوال برده‌اید.
گیرم درصد شهروندان ایرانی که مایل به شرکت در چنین فرایندی باشند، کم نباشد، آیا همه آنها امکان ثبت نام خود را در سایت شما دارند؟ تعداد کاربران ایرانی اینترنت چقدر است؟ چه تضمینی برای برپایی چنین نظرخواهی بزرگی دارید؟ اگر بیش از ۵۰ در صد رای دهندگان ایرانی گزینه فعلی را بهتر از گزینه شما بدانند، چه؟

اشکال بزرگ کار بسیاری از نیروهای اپوزیسیون ایرانی خارج از کشور دورشدن از واقعیت‌هاست. هر روز در مهمانی‌هایشان دارند شکل حکومت را عوض می‌کنند، ولی برای فردای تعویض، برنامه ندارند. در باره براندازی صحبت مى‌کنند، ولی نمی‌دانند با کدام پشتوانه؟ مردم؟ کدام مردم؟
جماعت فرصت‌طلب هم کم نیستند. شاید از این راه بتوان چند ایرانی متمول را مدتی سرکیسه کرد و در خارج از کشور اندکی خوش گذراند. بتوان یک یا دو کنفرانس را برپا کرد و ....

هیچکس منکر ارزش رفراندوم نیست. ولی یک حرکت ضعیف، مانند واکسن علیه خودش عمل می‌کند. رفراندوم ضعیف شده را تزریق کنید تا مانع شکل‌گیری یک رفراندوم قوی شوید. ماجرای مسخره «هخا» هم به همین صورت شکل گرفت. دیگر کسی منتظر منجی و یا رهبر آلترناتیو نخواهد بود.
الآن برای این حرکت مردمی، هنوز ۲۰،۰۰۰ نفر هم ثبت نام نکرده‌اند. آدرس سایت هم جالب است:
http://www.60000000.com/
گمانم سایت بعدی چیزی توی مایه‌های زرشک دات کام ، کشکت‌رو‌بساب دات ارگ ، یا بروبینیم‌حال‌نداریم دات نت باشد.
خداوند ما را از ایجاد کنندگان سوژه محروم نکناد!