یادداشت‌های نیک آهنگ
انتشار مطالب اين وبلاگ در کيهان و رسانه​های مشابه، حرام است
Sunday, April 24, 2005
بد یا بدتر-۱
این بحث انتخاب میان بد و بدتر هم ماجرای بامزه ای شده است.
داشتم الآن داشتم با بهمن کلباسی صحبت می کردم...می گفت این وبلاگ تو به مرکز صرفا ضد مشارکت تبدیل شده...اگر راست می گویی برنامه تو برای انتخابات چیست...تو فقط یک سری سوال تکراری مطرح می کنی که با آنها به مشارکتی‌ها طعنه می زنی...درصورت رای ندادن، امکان حمله آمریکایی‌ها فراهم می شود...این مشارکتی‌ها قرمساق هستند، ولی بهتر از بقیه هستند و ،من به آنها رای می‌دهم...نیکان تو قرار بود اگر راست می‌گویی اسامی ۱۰ نفر را که آدم‌های سالمی هستند بدهی که بتوان جانشین اینهاکرد ..

هر گروهی که ادعای پاسخگویی دارد، باید جواب بدهد، بدون ترس و لرز. به عنوان مثال آیا عملکرد معین و مدیرانش در وزارت علوم به حدی است که بتوان مدیریت کلان‌تری را به او سپرد؟ چرا مشارکتی‌ها که ادعای پاسخگویی دارند، نمی‌توانند جواب بسیاری از سوال‌ها را بدهند؟ بحث من اصلا متهم کردن آنها نیست، سوال‌هایی وجود دارد و باید جواب بدهند! همین! اگر هم بپذیرند بابت اشتباهات احتمالی شان باید خطاها را جبران کنند، و ضمانتی برای این جبران بدهند، از نظر من اتفاق مهمی است.

من به هیچ وجه نمی خواهم طرحی بدهم، فقط و فقط در حوزه شخصی‌ام می خواهم رای ندهم! همین! اگر هم بخواهم لیست ده نفره مورد نظر بهمن را بدهم، راهی را که بر گزیده‌ام نفی کرده ام. پس ترجیح می‌دهم از خیر این فهرست بگذرم! ناگفته نگذارم که چند تن از مدیران صنعتی، چهار نفر از مدیران ارشد همین دولت که حزبی نیستند، چند نفر از اساتید دانشگاه‌های تهران، شریف، امیر کبیر و شهید بهشتی و یک استاد دانشگاه بازنشسته را مد نظر دارم. که البته ترجیح می دهم از خیر ماجرا بگذرم!
شاید ورود ما به عنوان توجیه کننده‌های سیاستمداران و بازیگران این عرصه بزرگ‌ترین اشتباه‌مان باشد، پس آیا می‌توانیم با تحت فشار قرار دادنشان، مجبورشان کنیم که شفاف‌تر باشند و به قول‌هایی که می‌دهند پایبندشان کنیم؟مجبورشان کنیم ضامن حرف‌هایی که می‌زنند باشند و برای طرح هایشان، زمان‌بندی بدهند؟ آیا وقتی بحث از ایجاد معاونت حقوق بشر می‌کنند، می دانند باید بسیاری از رفتارهایشان را تقییر بدهند؟و ...


مشاهده روال انتخاباتی غربی که رسانه ها بیشتر ابعاد زندگی نامزد‌ها را می گشایند و مجبورشان می کنند که به رای دهندگان توضیح بدهند را می پسندم. بر همین اساس، فکر می‌کنم اگر بر پایهُ منطق بهمن که مشارکتی‌ها"قرمساق"های بهتری هستند،بیاییم بدون ترس در باره خطاهایشان صحبت کنیم، نقدشان کنیم و اگر هم سند کافی در باره بعضی اتهامات وجود ندارد، از ایشان دلایل کافی بخواهیم!

اگر برای مردم مشخص شود که از میان "بد" یا "بدتر" بهتر است یکی را انتخاب کنند، ایرادی ندارد، فقط بدانند دارند به چه کسی رای می‌دهند، نه به کسانی که نمی‌شناسند و سال‌ها بعد باید به فرزندانشان توضیح دهند که اشتباه کرده‌اند...۱۲ فروردین را که خاطرتان هست؟