یادداشت‌های نیک آهنگ
انتشار مطالب اين وبلاگ در کيهان و رسانه​های مشابه، حرام است
Tuesday, May 03, 2005
بخش‌هایی از سخنان خشایار دیهیمی
هر چه به انتخابات نزدیک تر می شویم، حال و هوای جلسات نقد و بررسی بهتر و بهتر می‌شود. دیروز"خشایار دیهیمی" و "مصطفی تاج‌زاده"در میزگردی در دانشگاه الزهرا به بحث در مورد انتخابات، رای مردم و اصلاحات پرداختند. سخنان تاچ زاده قابل تامل است، ولی بخشی که برای من جالب‌تر بود، پاسخ های دیهیمی است؛ از جمله اینکه گفت نیروهای اصلاح طلب مي‌خواهند به هر قيمتي شده در قدرت باقي بمانند...

«چرا هاشمي كه با همه بازي‌‏ها نتوانست در انتخابات مجلس ششم پيروز شود، حالا وجهه پيدا كرده و آمدنش مهم شده است، آيا هاشمي تغيير كرده است يا اصلاح‌طلبان به حد رقباي خودشان نزول كرده اند؟، اصلاح‌‏طلبان بايد تفاوت خود را نشان دهند نه اين كه بگويند جناح راست يا هر جناح ديگري چنين و چنان است، پس به ما رأي بدهيد.»

«قهر در عرصه سياست اصلاً چيز خوبي نيست، اما با عملكرد درست مي‌‏توان اين قهر را جبران كرد، گلايه واقعي مردم اين نيست كه اصلاح‌طلبان به وعده‌‏هاي خود عمل نكرده‌‏اند، بلكه اصلاح‌طلبان چند جايي نقد اخلاقي لازم دارند، يعني اگر بحث اخلاق در سياست رعايت مي‌‏شد، مردم و نخبگان كه كور نبودند و شرايط را درك مي‌‏كنند.»

«اگر قرار باشد دوباره سياست به پشت پرده برده شود، اعتماد دوباره سلب خواهد شد. سياست از اركان مهم زندگي و سرنوشت ماست و نمي‌‏توانيم با آن قهر كنيم، اما توقع آن است كه ما را هم در سياست كه سرنوشت ماست، بازي دهيد، بازي دادن نه به اين معنا كه به ما پست دهيد، بلكه به اين معناست كه ما را هم به حساب آوريد.»

«اصل راهنماي بسيار غلط اصلاح‌طلبان ماندن در حكومت به هر قيمت بود، ما انتقادي به حضور در دولت و حكومت و قدرت نداريم، تأكيد ما بر به هر قيمت ماندن است. هميشه ماندن در قدرت به هر قيمت به معني مسدود كردن راه بازگشت به قدرت به صورت كامل است.»

«من برخلاف بسياري، از شركت نكردن در انتخابات شوراها پشيمان نيستم، چون انتخابات معدودي بود و از سوي ديگر عدم شركت وسيله‌اي براي بيدار كردن اصلاح‌طلباني بود كه فكر مي‌كردند مردم پشت قباله آنهاست.»

«شركت و تحريم انتخابات در مقابل هم قرار ندارند، بلكه آگاهي و ناآگاهي در مقابل هم هستند، تفاوتي ميان شركت ناآگاهانه وتحريم منفعلاًنه وجود ندارد.»

«حزب نبايد تابع يك فرد شود، حزب مشاركت تابع خاتمي شد و چنين پديده‌‏اي نشانگر وجود بيماري در حزب است.