یادداشت‌های نیک آهنگ
انتشار مطالب اين وبلاگ در کيهان و رسانه​های مشابه، حرام است
Friday, February 03, 2006
کاریکاتور و حد و مرزهای آن-۳
امشب نيم ساعتی با نايب رئيس انجمن کاريکاتوريست​هاي مطبوعاتی کانادا در باره ماجرای چاپ کاریکاتورهای ضد اسلامی دانمارک صحبت کردم. از او خواستم همان نکات را که به من گفت بطور خلاصه بنويسد تا در وبلاگ بگذارم.

می​گفت صبح ديروز در تحريريه روزنامه جلسه​ای طولاني در اين باره تشکيل شده بود، که حدود آزادی بيان در دنيا چقدر است، چه موضعی می​توان گرفت و چه کاری می​شود کرد. نکته جالب اين بوده که چرا روزنامه​های آمريکاي شمالی که آزاد هستند دست به چاپ گسترده اين کاريکاتورها نزده​اند؟

از او پرسيدم آيا به ياد دارد که کاريکاتوری اهانت آميز يا هجو گونه از مسيح يا يکی از شخصيت​های مقدس در روزنامه​ها ديده باشد؟ او نه تنها نديده بود، که تعجب می​کرد کاريکاتوری چنين کشيده شود، و سردبير هم اجازه چاپ به آن بدهد. جالب​تر اينکه معتقد بود که روزنامه دانمارکی و سردبير آن آگاهانه قصد تحريک مسلمان​ها را داشته​اند، و البته جز دو سه کاريکاتور اهانت آميز، بقيه چندان مورد بحث نبوده​اند.

می​گفت گاهی وقت​ها از اينکه سردبيرم اجازه چاپ اثری را نمی​دهد مدتی ناراضی می​شوم، ولی بعدا می​فهمم که حق با او بوده است! اين هم آزادی بيان کانادايی!

در باره فرق آزادی بيان با اهانت به مقدسات ديگران هم حرف​های جالبی زد.

برايش مواضع تند بعضی از دوستان را بازگو کردم و کلی خنديد.

در ضمن برای بحث در باره همين مساله ساعت ۷ صبح بايد به راديو سی​بی​سی بروم، منتهی اگر بتوانم از محل کارم خارج شوم! دعوت کرده​اند تا در ميزگردی در همين باره صحبت کنم.