یادداشت‌های نیک آهنگ
انتشار مطالب اين وبلاگ در کيهان و رسانه​های مشابه، حرام است
Friday, February 03, 2006
و اما جواب به سوالی در باره برخورد با کاريکاتوريست​ها و سردبير روزنامه دانمارکی


اولا، آزادی بدون مسوليت نيست، حتی در آزادترين جوامع. وقتی عمل آزادانه شما سبب نقض حقوق ديگران شود، اسمش طبيعيتا آزادی مثبت نخواهد بود. با اين حال، هر کشور و جامعه متمدني، قوانينی دارد و بر پايه آن قوانين و منافع ملي، با کارهايی که سبب​ساز آسيب رساندن به امنيت جامعه، روابط بين المللی و ... شود، برخورد می​کنند، منتهی ميزان برخورد هم نسبی است!


اگر نظر مرا می​خواهيد، به هيچ عنوان راضی نيستم که کاريکاتوريست​های بنده خدا را يک لحظه هم اذيت کنند. دقيقا هم می​دانم که الان در چه موقعيت ترسناکی قرار گرفته​اند. از طرف ديگر، چون عضو هيات مديره انجمن بین​المللی حمايت از حقوق کاريکاتوريست​ها هستم( به درد پز دادن هم نمی​خورد!) در هفته آينده بايد با ديگر مديران منطقه​ای وارد گفتگو برای حمايت از طراحان دانمارکی شوم.
دیدگاه من هر چه باشد، برای خود من است، و دیدگاه کاریکاتوریست​های دانمارکی هم مال خودشان، ولی حق زندگی آزاد و بدون ترس برای همه انسان​ها محترم است.


از نگاه من آزادی بیان نسبی است. میزان آزادی بیان در دوره​های زمانی ، در جوامع ، حتی در زمان حکومت احزاب مختلف، متغیر است. اگر آزادی بیان بدون حد بود، سانسور معنی پیدا نمی​کرد!


مساله دیگر، همه کسانی که با نام، یا بدون نام واقعی برای فراتر راندن مرزهای آزادی بیان تلاش می​کنند، برایم محترم هستند. ولی کسانی که با نام و هویت واقعی جلو می​آیند را ستایش می​کنم.


قهرمان من برای مبارزه در راه آزادی بیان، اکبر گنجی است. با این همه اکبری که الان من می​شناسم، برای اعتقادات همه احترام قائل است و توهین نمی​کند.


در مورد بقیه افرادی که فرمودید، در مورد همکارانم در روز- بنا به توافقی جمعی-از توضیح اضافه معذورم، اما در باب مهاجرانی! او هم مسوولیت اجرایی داشته و هم مسوولیت فرهنگی و اجتماعی. معتقدم با عنایت به همان حرف​های شیرینی که در باب سهله سمحه می​زد، بسیار بهتر می​توانست عمل کند، و با در نظر گرفتن رسالتی که بر عهده داشت، باید مراقب هر قدمش می​بود. هر عمل خطای مهاجرانی، به ضرر کسانی شد که برای پیش بردن شعار​های او لطمه خورده بودند. کسی که مدعی تساهل بود، به مدیر مسوول نشریه​ای زنگ زد و از او خواست سردبیرش را بردارد.