یادداشت‌های نیک آهنگ
انتشار مطالب اين وبلاگ در کيهان و رسانه​های مشابه، حرام است
Tuesday, June 20, 2006
در باب آزار منتقدانه تيم ملی
هنوز که هنوز است معتقدم بايد از بعد از راه يافتن تيم ملی ايران به بازی​های جام جهاني، خيلی محکم​تر از اين کل ساختار را نقد و بررسی می​کردند. الان ديگر گفتنی نيست که تيم​هايی که در بازی​های تدارکاتی مقابل ما قرار گرفتند، برای محک تيم ايران مناسبت چندانی نداشته​اند. نمی​توانم شباهتی هرچند کلی ميان بازی کروواسي، کستاريکا، و بوسنی با تيم​های همگروه ايران پيدا کنم. ممکن است بگويی که کستاريکا از گروه کونکاکاف بالا آمده و رقيب مکزيک بوده است، همين؟

الان می​توان به راحتی ديد که نمی​توانستيم وضعيت برانکو را در مقابل تيم​هايی که توان بازی​خوانی​شان را نداشت ببينيم. نمی​توانستيم محاسبه کنيم چه ميزان قدرت بدنی برای مقابله با اين تيم​ها مورد نياز ماست؟وضعيت سردرگم تيم ما در نيمه دوم بازی اول را می​توان ندانستن بازی​خوانی برانکو و عدم رهبری مناسب تيم در زمين دانست. تيم ايران در آن نيمه آهنگ مشخصی نداشت و بعد از گل دوم کاملا چندپاره شد.

گفته می​شود بنا به دلايل سياسی بعضی از تيم​ها حاضر به رقابت با ايران نشدند. می​توان اين بهانه را تاحدی قبول کرد، ولی در مقابل​ همان​هايی هم که ظاهر شديم خط دفاعی​مان چگونه بود؟ از بوسنی ۲ گل خورد، از کروواسی دو گل، از کره هم دو گل، از کستاريکا هم همينطور! به عبارتی معدل گل خورده ما در اين ديدارها "۲" بوده است. وضعيت شکننده خط دفاع پرادعای ما در اين بازی​ها چگونه بود؟ آيا گل​محمدی رهبر خوبی برای اين خط محسوب می​شد؟ چرا برانکو حاضر نشد کريم باقری را که فصل خوبی را پشت سر گذاشته بود امتحان کند؟

در نيمه دوم هر دو بازي، وقتی تيم​های مکزيک و پرتغال حملات را از مرکز و چپ به سمت راست بردند، باوجود تمام تلاش​های مهدوی​کيا و کعبي، تيم ايران آسيب پذير نشان می​داد. عدم ارتباط منطقی دفاع راست با دفاع ميانی مساله کمی برای ما نبود. اشتباه مرکب کعبي،رضايی و ميرزاپور در بازی اول را دوباره بررسی کنيد. سانتر محشر فيگو برای دکو از کدام سمت صورت گرفت؟ نفوذ خوب فيگو که با خطای گل​محمدی توام شد در کدام سمت ۱۸ قدم بود؟

بازی انگولا را چه ببريم و چه ببازيم، فرقی به حال ما نخواهد کرد. از قبل حذف شده​ايم. شايد بتوانيم در آينده جلوی جماعت رابطه​باز تيم ملی را بگيريم، که دوباره بازيکنی در عين ناآمادگی جای بقيه آماده​ها را تنگ نکند، و از الان بدنسازی را جدی​تر بگيريم، و دلمان را به رده​بندی​های پوشالی خوش نکنيم که ايران مثلا تيم ۲۱ جهان است. بهترين گل​زن جهان را که در اختيار داريم چند گل به تيم​های مطرح جهان زده؟ و ...تا الان يکی از ضعيف​ترين تيم​های جام جهانی بوده​ايم، و مطمئنا از بسياری از تيم​های جا مانده از جام ضعيف​تريم. همين تيم امروزی را مقابل ايرلند، دانمارک، نروژ، اسکاتلند، بلژيک و ... بگذاريد ببينيد چند مرده حلاج است؟

مقابل آفريقای جنوبي، الجزاير، کامرون، نيجريه، مصر و ...حرفی برای گفتن داريم؟

خودمان را فريب داده​ايم تا از واقعيت​ها به دور باشيم.

بايد انتقاد کرد و تاخت!

من زير بار توجيه​های نازنازی و غيرواقع​گرايانه نخواهم رفت! حال توجيه کنندگان را هم می​گيرم! هه هه هه هه هه