یادداشت‌های نیک آهنگ
انتشار مطالب اين وبلاگ در کيهان و رسانه​های مشابه، حرام است
Friday, October 06, 2006
و پاسخ به دوستانی که علت جدایی​ام از گذار را پرسیده​اند
در ماه جون سال جاري، سردبير محترم سايت از من دعوت کرد در پروژه​ای مشابه "روز" که مرتبط با دیگر پروژه​های هلندی است، با ايشان همکاری کنم. که البته همکاری من نه به صورت دائمی بلکه حق​التصويری بود.

اين همکاری با کشيدن دو تا کاريکاتور به پايان رسيد. در گفتگو با بی​بی​سی و راديو​زمانه ماجرا را گفته​ام:

چون هر چقدر هم کارم مستقل باشد، وابسته به فريدام هاوس(خانه آزادی) که سازمانی غير دولتی آمريکايی است که به محافظه​کاران آمريکايی نزديک ديده خواهم شد، ترجيح می​دهم کماکان ساز خودم را بزنم، هر چند به مذاق خیلی​ها خوش نیاید.

توضيح اضافه هم اين که به همه همکاران "گذار" احترام می​گذارم، و کارشان را ارج می​نهم.

و پرسیده​اند آیا به خاطر مطلب هودر جدا شده​ام؟ نه. گرچه می​دانم هدف او چه بوده و خدمت به چه دستگاهی است.

يک هفته قبل از آن مطلب، علیرضا حقیقی با من تماس گرفت و چند نکته را برايم گفت که ترجيح دادم از سردبير گذار صحت مسائل را جويا شوم. سخنان سردبير گذار نيز برايم قابل درک است و محترم و بر پايه نگاه او، گذار هم چيزی است مانند "روز" و "زمانه"، اما خواه ناخواه زير سايه "فريدام هاوس" خواهد بود.

به عبارتی آخرين همکاری حرفه​ای من با گذار در ۱۳ سپتامبر، ۲۳ روز پيش بوده است. همان دومين کاريکاتورم که برای مطلبی تصوير سازی کردم. حق​التصويری هم مطالبه نکرده​ام. صورت​حساب را هم می​دهم انجمن حمايت از حقوق کارتونيست​ها بدهد که پولش برای حمايت از کاريکاتوريست​های آفريقايي و آسيايی خرج شود.

يکی از دوستان پرسيده که چرا با نيويورک تايمز آمريکايی کار می​کنی ولی با گذار نه! پاسخ ساده است. نيويورک تايمز رسانه​ای حرفه​ای است. خیال من هم این بود که گذار چنین خواهد بود.

من اگر می​خواستم در تغيير ساختار کشور نقش بازی کنم، حتما عضو حزب يا تشکيلاتی می​شدم. من اينکاره نيستم، ترجيح مي​دهم همان کاريکاتوريست و روزنامه​نگار مشنگی باشم که هستم. تمام دعوای ما هم باجماعت سختگير ايرانی اين بود که شايد کاريکاتور سياسی بکشم يا مطلب سياسی بنويسم، ولی سياسی به مفهوم تشکيلاتی و حزبی نيستم. اصلا جرات سياسی بودن هم ندارم، اگر هم وارد فعلايت​های محيط زيستی و اجتماعی هم شده​ام سياسی نبوده است.

در گروکشی​های حزبی ديده​ام فرديت افراد چگونه نابود می​شود. با آنکه در کار رسانه​اي، کل کار تيمی به حساب می​آيد، ولی نهايتا اين فرديت من است که نقش بازی می​کند.

حس کردم در گذار، فرديتی که دنبالش هستم زير سايه خواهد رفت.

توضیح اضافه:

کلیه کسانی که با گذار همکاری می‌کنند، انسان‌هایی محترم و صاهب اختیارند. نگاه ایشان به گذار کاملا محترم است. من نگاه خود را گفتم، و به حق انتخاب ایشان احترام می‌گذارم.