یادداشت‌های نیک آهنگ
انتشار مطالب اين وبلاگ در کيهان و رسانه​های مشابه، حرام است
Friday, October 20, 2006
باز هم سد سازی و سد بازی
وقتی دوستان می​پرسند مگر سازمان برنامه(مديريت) و وزارت نيرو چه گناهی در تصويب بی​رويه پروژه​های سد سازی دارند، چند نکته به ذهنم می​رسد که معمولا از آنها غافل مانده​ايم:

۱- تاکنون چند مقاله از منتقدين سدهای ساخته شده در مطبوعات ايران خوانده​ايد؟ آيا اين مطالب جذابيتی برای روزنامه​ها داشته اند؟ اگر هم موضوعی مطرح شده، در حد تسويه حساب گروه فعلی با گروه قبلی بوده است.

۲-گزارش​های مربوط به شاهکارهايی نظير سد لار و سد ۱۵ خرداد تا کنون چند بار به چشمان مبارک​تان خورده؟

۳- چند نفر می​دانند آسيب وارده به سد سفيدرود بعد از زلزله منجيل چقدر بوده است؟

۴- فاصله تاج سد لتيان تا محل تقاطع گسل​های مهم "مشا فشم و شمال تهران" چقدر است؟

۵-ميزان رسوبگزاری سالانه در مخزن سد کرخه محاسبه شده است؟

۶-ميزان تبخير سطحی سالانه سدهای درودزن، ميناب، کرخه، و ... چند در صد حجم کل درياچه اين سد هاست؟

۷- برای مهار مواد آواری که در درياچه رسوب می​کند، نظير رس، لاي، ماسه و شن، چه تمهيداتی در حوزه بالادست سدها انجام صورت گرفته است؟ در کدام سدها و ...

۸- ميزان بهره​وری سدهاي ايران محاسبه شده است يا نه؟

۹- آیا می​دانستید با احیا قنات​های ایران مرکزی، در دراز مدت بخش مهمی از مشکلات کم آبی نواحی بیابانی ایران مرتفع می​شد؟ از سوی دیگر چه گروه​هایی با دادن مجوز فعال کردن چاه​های عمیق با تلمبه​های قدرتمند، باعث از بین رفتن بخش عمده​ای از سفره​های آب زیرزمینی ایران و غیر قابل بازیافت بودن این سفره​ها بعد افت شدید زمین شده​اند؟

۱۰-آیا خبر داشتید که استخراج بی رویه آب از سفره​های آب زیرزمینی، باعث از بین رفتن تخلخل میان رسوابت دانه درشت و دانه ریز شده و نهایتا منطقه​ را واقعا بی-آبان(بیابان) می​کند؟ به عبارت دیگر جایی برای يخیره سازی آب نمی​ماند! به عنوان مثال برداشت بی​رویه آب در سیرجان و رفسنجان برای بدست آوردن محصول بیشتر چه فاجعه​ای به بار آورده که صدایش را در نمی​آورند؟

۱۱- در بعد سياسی- هماهنگی​ها و معاملات گروه​ها با سپاه (سپاسد) منافع چه کسانی را تامين کرده که مانع انتشار بسياری از گزارش​ها شده​اند؟
...

خيال می​کنيد جماعت سازمان مديريت بی​خبر بوده​اند؟