یادداشت‌های نیک آهنگ
انتشار مطالب اين وبلاگ در کيهان و رسانه​های مشابه، حرام است
Monday, February 19, 2007
در باب مستند فعالان همجنس​خواه ايران-سی​بی​سی
امشب پيش خاله​ام بودم و با جماعت مهمان فيلم مستند کوتاه فريد حائری​نژاد را می ديديم. راستش خوشم آمد. به نکاتی اشاره کرده بود که خود ما ايرانی ها هم کمتر جدی​اش می​گيريم. يک واقعيت را نبايد به خاطر اعتقادات مذهبی و قومی و ... ناديده گرفت و بايد ساختار حقوقی ايران را به نحوی متعادل کرد که اين گروه فقط به فکر زنده ماندن نباشند و زندگی کنند.

به نظر می​رسد منابع جمع​آوری خبر و اطلاعات اين مستند تابع محدودیت​ها بوده است. حتی انتخاب روحانی گيج و گولی که معلوم است نه از سياست خبردارد و نه از ساختار حقوقي، به دليل ترس تعدادی ديگر از روحانيون ايرانی از ظاهر شدن مقابل دوربين باشد، اما، مطمئنا منابع زيادی می​توانستند مورد استفاده قرار بگيرند. حتی به سخنان اخير خاتمی در آمريکا در ارتباط با حقوق همجنس​گرايان می​شد اشاره کرد - هرچند خوشایند خیلی​ها نبوده باشد و بعضی از طرفداران خاتمی اصلا به آن اشاره هم نکردند - گذشتن از کنار اطلاعات ديگر برای دست نخوردن به ساختار داستان از بار اطلاع​رسانی حوزه​های مرتبط می​کاست و به نفع هدفی ویژه و از پیش تعیین شده، یک​طرفه​اش می​کرد.
با این حال، نشان دادن وضع نابسامان کسی که می​خواهد تغيير جنسيت بدهد و از طرف خانواده و اطرافيان همیشه تحت فشار بوده، يا جوانی را که مورد تجاوز واقع شده ولی نمی تواند شکايتی بکند قابل تقدير است! ظلم در هر قالبی محکوم است و باید عیانش کرد.

به هر روي، برخلاف نظر ياسر، معتقدم اين واقعيت گرچه شايد خوشايند خيلی​ از ما نباشد، ولی بايد بازگو می​شد، حتی اگر به قول کانادايی​ها بفروشد و يا به درد پروپاگاندای آمريکايی​ها بخورد.

Labels: