یادداشت‌های نیک آهنگ
انتشار مطالب اين وبلاگ در کيهان و رسانه​های مشابه، حرام است
Friday, August 17, 2007
بالا، بالا، بالاتر...بالاترین...نه بابا این خود سوپرمنه!
تولدت مبارک جينگيلي!

امروز به حضرتش گفتم بعد از امتحان​ها حتما یک فکر کاریکاتوری برای سالگرد بالاترین می کنم. چرا؟

آقاجان، من يکی مديون بالاترين هستم. چرا؟

اولا چند تا از دوستان قديمی ام که خارج از کشور زندگی می​کردند و از آنها خبری نداشتم، پيدايم کردند. به عبارتی بالاترين کمک کرد من آنان را بعد از عمری بيابم.

ثانيا، بالاترين با سيستم امتياز دهی و آمار بيننده​اش برايم دموگرافی نصف و نيمه​ای از مخاطبان کارهايم در فضای خودش را فراهم کرد.

ثالثا، وقتی روزها دنبال خبرهای کوتاه برای روزآنلاين می گردم، سر هم به بالاترين می​زنم چون دستم می​آيد چه خبرهايی پرطرفدارتر هستند!

رابعا، وقتی صبح از سر کار به خانه می آیم تا کار کلاغستون را بنویسم و ضبط کنم، بالاترین یکی از منابع اصلی من است!

خامسا، با سلیقه​هایی آشنا می​شوم که به این راحتی​ها نمی​توانستم درک​شان کنم! برای کسی که چهار سال است از کشور خارج شده، این فرصت بسیار خوبی است که بالاترینی​ها را بشناسد.

بالاترين ممکن است به تمرین ديکتاتوری اکثريت متهم شود، ممکن است خيلی​ها معترض نحوه حذف بعضی از عناوين باشند و ... ولی هر چه بوده، برای من اثری مثبت​تر از ديگر سايت​های ناقل اخبار داشته است. چون نمی​خواهم وارد دسته بندی​ها بشوم و يکی را مقابل ديگران بالا ببرم و بزنم توی سر بقيه، همين را می​توانم بگويم که شکسته شدن انحصار بزرگ​ترين اثر مثبت بالاترين بود.

و اما چند نکته:

۱- بالاترين زمانی بالاترين می​ماند که اهل رشد باشد. سکون دامنش را پايين خواهد کشيد که البته ممکن است س-ک-سی هم باشد، ولی ما اينطوری نمی​خواهيمش!

۲- اين ديگر به خود کاربران ربط دارد نه بالانشينان: گاهی امتياز دادن به مطالب جزو عادات ما می​شود. بدون آنکه حتی کل مطلب را خوانده باشيم! يک ليد، يک مقدمه، يک خلاصه که کل ماجرا نيست! گاهی می​بينی يک مطلب ۱۱ رای آورده و فقط ۲۰ تا کليک شده(مثل عرض کردم). ملت از کجا به اين مطلب امتياز داده​اند؟

۳-گاهی به نظر می​آيد بالانشينان می​توانند له يا عليه کسی يا جريانی فضاسازی کنند. می​گويم به نظر می​آيد، نه اينکه واقعا چنين است. پس می​توان مراقب هم بود که چنين ديده نشود.

۴- بالاترين زمانی اثربخش​تر است که به دست مخاطبان داخل ايران هم برسد، پس بايد مواظب پست​هايی بود که حساسيت​زايی بيش از حد دارند. من مانده​ام چند در صد از بچه​های داخلی می​توانند بالاترين را به راحتی ببينند. بعضی از رفقای داخلی ظاهرا با بعضی از آی​اس​پی​ها مشکل دارند.

۵- اگر بتوان سيستم رساندن ايميلی را فعال کرد، و مثلا يک خبرنامه ايميلی بالاترينی ساخت، شايد خيرش به خيلی​ها در داخل برسد که نمی​رسيده.

۶- ....

۷- ...

Labels: