یادداشت‌های نیک آهنگ
انتشار مطالب اين وبلاگ در کيهان و رسانه​های مشابه، حرام است
Monday, December 31, 2007
کارتونيستی که شکل و شمايل بابانوئل امروزی را خلق کرد
تامس نست، کاريکاتوريست و کارتونيست سياسی آلمانی​تبار آمريکايی يک از تاثيرگذارترين آدم​های قرن نوزدهم آمريکا است. تامس کسی بود که با طرح​هايش، کار آبراهام لينکن را برای گرفتن نيرو عليه جنوبی​ها راحت کرد. "نست" با کارهای انتقادی​اش، يکی از خلاف​کارترين سياستمداران قرن نوزدهم را از قدرت فراری داد و پليس کشوری ديگر از روی کاريکاتور نست توانستند مجرم را شناسايی کنند.

تامس، نمادهایی از احزاب و گروه​ها و عمو سام را خلق کرد ولی هیچکدام به اندازه کاراکتر امروزی سنتا کلاز یا بابانوئل جهانی نشد. پیش از آن، سنتا، آدمی لاغر اندام و کشیده قامت بود، ولی سنتای نست، چاق و دوست داشتنی از آب در آمد.شاید امروز هزار هزار آدمی که لباس سنتا به تن می کنند و در خیابان​ها می​چرخند، درست مثل آنها که منتظرند سنتای پیر از شومینه​شان در بیاید و هدیه​ای بیاورد ندانند که یک کاریکاتوریست سیاسی به ظاهر کم سواد، خالق این قیافه به یاد ماندنی بوده است.

می​خواهم هر از گاهی در باره تاثیر نست و دیگران بر کاریکاتور و کارتون ادیتوریال بنویسم. مدت​ها بود فراموش کرده بودم يافتن مقاله​ای در باره نست در دوران نبود اينترنت چقدر سخت بود!

Labels: