یادداشت‌های نیک آهنگ
انتشار مطالب اين وبلاگ در کيهان و رسانه​های مشابه، حرام است
Saturday, February 09, 2008
در حاشیه سخنان فرمانده سپاه در باب انتخابات
سخنان سردار جعفری را خوانده‌اید؟

یادم هست، سه سال پیش در چنین روزهایی، یک میز گرد در باب انتخابات در دانشگاه تورنتو برگزار شده بود. همه در باب انتخابات ریاست جمهوری و آینده حرف می زدند، من هم فقط یک نکته به بحث افزودم که تاکید روی نقش سپاه در آینده سیاسی ایران بود و نقش آدم‌هایی مثل سردار ذو‌القدر.

نه که چیزی به من الهام(یا فاطمه رجبی) شده باشد! نه، همین حرف را روز خروجم از ایران به مشایعت کنندگانم زده بودم. و وقتی بحث انتخابات مجلس هفتم بود، با دو سه تا از بچه‌های نزدیک به مشارکت روی این مساله اندکی دعوای آنلاین هم کردیم.

اگر بتوانید برای هر مساله‌ای، یک روند - trend -و الگو- pattern - استخراج کنید، احتمالا مسیری را که یک جنبش یا نهاد یا گروه طی می‌کنند را می‌توانید پیشبینی کنید. از این پیشبینی‌ها در زمین شناسی زیاد داریم!

مساله این است که گروهی که عملا آز ۱۸ تیر ۷۸ قدرتمندتر شده‌اند، الان به نحوی شفاف‌تر قدرت‌نمایی می‌کنند. سردار جعفری، فرمانده امروز سپاه، یکی ازز ۲۴ فرمانده‌ای بود که خاتمی را تهدید کرده بودند. گفته می‌شود جعفری عملا برقرار کننده نظم و حاکم نظامی تهران در روزهای بعد از ۱۸ تیر بوده است.

الان، بعد از ۲۹ سال، مفاهیم آنقدر بی‌رنگ شده‌اند که فرمانده سپاه، خیلی راحت بی توجهی خود را به تاکید آیت‌الله خمینی به عدم دخالت نظامیان در انتخابات و مسائل سیاسی نادیده می‌گیرد.

اینکه ممکن است در کارتونی به نحوی اغراق شده بگویم جمهوری اسلامی، بن بست شده است، امروز از نظر من دیگر کارتون و اغراق نیست، واقعیتی است که انگار نمی‌توان نادیده گرفت.

شاید باید فاتحه آرمان‌های ۲۹ سال پیش را خواند. تحریف‌گران قدرت گرفته‌اند، ولی اخبار آن روزگار و روزنامه‌ها و مدارک سرجایش است.

گمانم، انحراف از نقطه‌ای شروع شد که بوی خون اعدام نظامیان به مشام رسید. اینجاست که ارزش رهبری مثل ماندلا و سیاست بخشش او بر بقیه معلوم می‌شود.

خواندن بیش از پیش قلعه حیوانات را نیز توصیه می‌کنم!

Labels: