یادداشت‌های نیک آهنگ
انتشار مطالب اين وبلاگ در کيهان و رسانه​های مشابه، حرام است
Thursday, February 26, 2009
موج سواری سوم
باز هم مرور وبلاگ‌ها مرا به این نتیجه می‌رساند که بخشی از جماعت از طریق آگاهی ندادن، و پوشاندن نقاط ناشناخته کاندیدای خود، صرفا مبلغ او شده‌اند.

مطلب زیتون را که چند روز پیش آورده بودم، نمونه منطقی‌تری از بقیه بود که رسما می‌گفت رای می‌دهم، اما نه بدون پیش شرط.

روش بعضی از جامعه‌شناسان در روزگار انتخاباتی اخیر را باید بدقت زیر نظر داشت. کاستن از آگاهی عمومی به منظور رسیدن به یک هدف و ایجاد موجی بر اساس آرمان‌هایی که عملا دست‌نیافتنی است. اسمش را می‌توان فریب هم گذاشت.

داستان فلوت‌زن و موش‌ها را شنیده‌اید؟ حالا مدل اصلاح شده‌اش را ببینید.

این روش‌های هیجانی انگاری برای فتح قلب‌ها است. تحریک احساسات و عواطف و بازی ترحم و ...

---

خاتمی نماد حفظ حاکمیت به هر شرطی است. رای به خاتمی، نه به حاکمیت نیست. حالا بروید خودتان را به زمین و زمان و در و دیوار بزنید که نه! اگر به خاتمی رای داده شود، حاکمیت ضربه می‌خورد! خاتمی واکسن نظام است!

خاتمی بیشتر از آنی که به مردم و رای دهندگانش تعهدی داشته باشد، خواسته یا ناخواسته ابزار حاکمیت است و از این زنجیر کنترل کننده خلاصی نخواهد داشت.

---

برخلاف نظر خیلی از دوستان، من اصلا انقلابی نیستم. اما نکته جالب این است که دوستان نسبتا عزیز من دارند خاتمی را جوری جلوه می‌دهند که نیست، و اتفاقا خوب هم می‌دانند که طرف اینکاره نیست. و بعد می‌گویند چرا مردم انتظار بیجا از او دارند؟

خاتمی یک فرصت سوز ذاتی است. یعنی این بار هم فرصتی بدست آورد، از پیش می‌توان انتظار سوخته شدن فرصت را داشت. او ۱۲ سال پیش جوان‌تر و پر انرژی‌تر بود و مورد اعتماد بخش بزرگی از منتقدین امروزش.

خاتمی انسانی بسیار دوست داشتنی است. شک نکنید. اما انتخابات دیگر عرصه عشقبازی نیست! یعنی برای بار سوم بیایم و به کسی رای بدهم که به جای فرصت‌سازی، فرصت سوزی می‌کند، آنهم بدون دادن کمترین تعهدی؟

چه چیزی از خودش نشان می دهد که دلت خوش باشد که ممکن است در باره‌اش تجدید نظر کنی؟

---

رای به خاتمی، رای به عدم تغییر ساختار قدرت است. شما رای بدهید. من اصلا مخالفتی ندارم، رای هم ندهید انتخاب خودتان است، اما، فریب مردم بحث دیگری است. اینکه بگوییم رای به خاتمی، رای نه به حاکمیت است دیگر خیلی خالی بندی است! حتی مرحوم گوبلز هم به خودش یک کارهایی می‌کند!

اگر ساختار قدرت معیوب است، در گزینه‌ای مثل خاتمی نمی‌توان متوقف شد. مگر آنکه خاتمی از خودش عبور کرده باشد، که بعید است.

Labels: