یادداشت‌های نیک آهنگ
انتشار مطالب اين وبلاگ در کيهان و رسانه​های مشابه، حرام است
Tuesday, June 02, 2009
انتخاب صوفی؛ یک تشبیه تکان دهنده
الان داشتم توی بالاترین سرک می‌کشیدم که به این مطلب فیروزه بنی‌صدر رسیدم:

با خواندن نوشته هايی در باب شرکت يا تحريم «انتخابات دوره دهم رياست جمهوری ايران» به ياد رمان انتخاب صوفی، نوشته ويليام ستيرون افتادم که يکی از بزرگترين آثار ادبی امريکا در قرن بيستم شمرده می شود. صوفی، نام زنی لهستانی است که از اردوگاه های رژيم هيتلری جان سالم به در می برد. صوفی بعد از خاتمه جنگ جهانی دوم به امريکا می رود، اما توان ادامه زندگی را نمی يابد و بالاخره دست به خودکشی می زند. صوفی دچار احساس گناهی عميق بود. او روزی قبل از مرگ، برای دوستی رازش را اين گونه فاش ساخت: روزی که دستگير و وارد اردوگاه نازی ها شدم، دکتر مسئول اردوگاه هيتلری از من خواست بين دو فرزندم، يکی را "انتخاب" کنم تا ديگری اجازه ادامه حيات پيدا کند. صوفی به اميد آنکه جان پسر ۵ ساله اش را نجات دهد دختر۷ ساله اش را به کام مرگ می فرستد. او هرچند به اميد حفظ پسرش، دخترش را قربانی می کند، ولی در طول مدت اسارتش، با وجودی که ازهيچ کوششی و از هيچ خود-شکستنی دريغ نمی کند و حتی تا تن فروشی پيش می رود تا شايد بتواند خبری از پسرش بيابد، پسرش را هم از دست می دهد.

به نحو وحشتناکی یخ کردم. اگر فیلم انتخاب صوفی را ببینید، می‌فهمید چه می‌گویم...

گرچه با دیدگاه پشت نوشته موافق یا مخالف نیستم، اما در جاهایی به خوبی حرف نویسنده را حس می‌کنم.


Labels: