یادداشت‌های نیک آهنگ
انتشار مطالب اين وبلاگ در کيهان و رسانه​های مشابه، حرام است
Tuesday, September 01, 2009
ترس معظم له از علوم انسانی
مایه تعجب است که حضرتش از زیاد بودن تعداد دانشجویان علوم انسانی وحشت کرده است.

این دقیقا همان ترس کیهانی‌ها و مدرسین مدرسه حضرت استاد مصباح هم هست.

شاهکار است! رئیس جمهوری مدعی مدیریت جهان است، رهبرش از تعدد دانشجویان علوم انسانی که دارند بی‌دین می‌شوند، هراسان.

از نظر مقامات معظم نظام، علوم انسانی وقتی به درد می‌خورد که در رساتای ولایت مطلقه فقیه باشد. هیچ چیز از پایه‌های سلطنت را زیر سوال نبرد، و دانشجو را کرنش‌گر کند.

یادم می‌آید وقتی سال ۱۳۷۲ دانشجوی فوق لیسانس شدم (جوک بزرگ! شاگرد اول گرایش چینه فسیل)، از استادم پرسیدم که چرا بخش‌های مختلف تکاملی را از دروس‌مان حذف کرده‌اند. گفت که شورای عالی انقلاب فرهنگی دو پایش را گذاشته دو طرف زمین شناسی و زیست شناسی و کارش را کرده، فقط برای دفاع از دین مبین!

در دوران لیسانس، ما اصلا چیزی در باره تکامل انسان نمی‌خواندیم، و اگر فضولی‌مان گل می‌کرد، می‌رفتیم پیش استادانمان و سوال‌پیچشان می‌کردیم. چند تا از کتاب‌های قدیمی انگلیسی در کتابخانه‌ دانشکده بود که اشتهای‌مان را اندکی بخواباند، ولی...

آقا! ما توی کت‌مان نمی‌رود که آدم، تکامل نیافته سر و کله‌اش پیدا نشده! خب چه اشکالی دارد؟ توضیحی بدهید که با قسم و آیه هم نخواهید از آن دفاع کنید که بگویید چون در کتاب آمده، پس آدم چنین است و چنان. دلیل بیاورید!

آن سال‌ها پسر آیت‌الله امینی مدرس دانشکده ما بود و البته به میزان زیادی هم مقتدر...

یکی می‌گفت رفقای حاجی(پسر آیت‌الله امینی) را نگاه کنی، می‌فهمی که چرا در قم با تکامل مخالفند! چون خیلی‌هایشان تکامل پیدا نکرده‌اند. البته این یک شوخی است، اما آدم یاد سیاره میمون‌ها می‌افتد که نمی‌توانستند قبول کنند انسان‌ها حاصل تکامل میمون‌ها بوده‌اند...

---

الان نشسته‌ام در فرودگاه، منتظر پرواز بعدی...خبرها را می‌خوانم و تاسف می‌خورم...

یاد کارتونی افتادم که از احمدی‌نژاد و داروین کشیده بودم...معلوم است که تا وقتی این بابا در صدر امور است، سخن از تکامل انسانی بیخودی است!

حالا با چنین موهبتی، چرا مقام معظم نگران است، من نمی‌دانم!

Labels: