یادداشت‌های نیک آهنگ
انتشار مطالب اين وبلاگ در کيهان و رسانه​های مشابه، حرام است
Tuesday, March 01, 2005
خاطرات بعد از زندان-۴۳

قسمت‌های پیشین ۱- ۲ -۳-۴-۵-۶-۷-۸-
۹-۱۰-۱۱-۱۲-۱۳-۱۴-۱۵-۱۶-۱۷-۱۸- ۱۹-۲۰
-۲۱-۲۲-۲۳- ۲۴- ۲۵-۲۶-۲۷-۲۸-۲۹
۳۰-۳۱-۳۲-۳۳-۳۴-۳۵

۳۶-۳۷-۳۸-۳۹-۴۰-۴۱
۴۲


حکم متهمین کنفرانس برلین صادر شد، ولی دادگستری نمی خواهد حکم اعلام شود! به چند تا از روزنامه‌ها گفته می‌شود که خبر را چاپ نکنند، بعضی‌ها هم خودشان را به نشنیدن می زنند.حکم وحشتناک است! اکبر را به ده سال زندان و ۵ سال تبعید محکوم کرده‌اند. یکی از بچه‌ها می‌گوید شاید بخواهند اول تبعیدش کنند، بعد بیاندازندش زندان! حکم اکبر خیلی سردرد آور است. به اتهام شرکت در کنفرانس ۴ سال، به اتهام داشتن اسناد محرمانه ۴ سال، توهین به رهبری ۱۸ ماه، ۶ ماه زندان و پنج سال تبعید هم برای تبلیغ علیه نظام. بقیه وضع بهتری دارند، مثلا عزت سحابی پیرمرد، ۴ سال و ۶ ماه. مهر انگیز کار و شهلا لاهیجی هم همینطور. علی افشاری ۵ سال، و فریبرز رئیس دانا ۳ سال حبس تعلیقی. عده‌ای هم تبرئه شدند. من نمی فهمم، اگر شرکت در کنفرانس جرم بوده، چرا برای بقیه نبوده، و اگر جرم نیست، چرا اکبر و مهر انگیز کار و عزت سحابی و افشاری محکوم می شوند؟ احتمالا من از امر قضا بی اطلاعم و در انتظار قَدَر...

بعد از خواندن متن حکم، چهار ستون بدنم می‌لرزد . اگر تصادفا برنده جایزه " شجاعت در کاریکاتور مطبوعاتی" بشوم که خشتکم را روی سرم خواهند کشید! شرکت در کنفرانس کاریکاتوریست‌های آمریاک و کانادا، کسانی که کاریکاتور مقامات نظام مقدس را کشیده‌اند می‌خواهند به من جایزه بدهند؟ به خاطر کاریکاتور استاد تمساح هم ارزیابی خواهد شد...خداوندا! خشتک ما را سالم و دست نخورده باقی نگاه‌دار!

در این میان، رئیس سازمان زندان ها هم حرف بامزه‌ای زده: "آگاهی از قوانین، موجب کاهش وقوع جرم می شود". به عبارت دیگر و باتوجه به حکم دادگاه کنفرانس برلین، شرکت در کنفرانسی که نمی‌دانی کسی می‌خواهد در آن لخت شود تا کیهان و صدا و سیما از آن بهره ببرند، برای تو جرم است و برای جمیله کدیور و علوی‌تبار جرم نیست. آنها جون خبر داشتند، با شرکت خود جرمی مرتکب نشده‌اند، ڤن آگاهی از وقوع جرم داشته‌اند لابد! و اکبر و غیر خودی‌ها آگاهی نداشته اند و مجرم شده‌اند...

بزرگ‌ترین خبر هفته، تعطیلی ماهنامه کیان است! باورم نمی‌شود! نشریه‌ای فلسفی که سال‌ها تحمل‌ شده بود به عنوان پایگاه دشمن شناخته شده که تعطیلش کرده اند حلقه کیان یکی از تاثیر گذارترین گروه‌های فلسفی-سیاسی جمهوری اسلامی بوده که تا حدی از نظر راستی‌ها در ایجاد تحولات بعد از دوم خرداد مقصر است، و این تصمیم یعنی پاک کردن صورت مساله. پدرخوانده صبح امروز هم جزو رئیس روسای این حلقه بوده است. با این حساب، دوران امروز هم دارد روی لبه تیغ حرکت می‌کند.

در مهر هم دو سه نفر از جماعت طرفدار فردید، بشدت از این اتفاق خوشحالند. انگار طرفداران فردید فقط با مرگ کیان می توانند نفس راحتی بکشند! نمی‌دانم این جماعت جایدگری چرا اینقدر به کارهای اینچنینی قدر علاقه دارند؟

با بهروز افخمی و میرفتاح و معززی‌نیا و یکی دو نفر دیگر به یک کله پزی می رویم. من از کله پاجه متنفرم، و به خاطر اینها باید بوی فضای طباخی را تحمل کنم! چه دردی! کله پاچه و تحلیل سیاسی و نقد اجتماعی و ... وای! بحث به شوکران می‌کشد. افخمی از خیکی از ماها پرسیده بود که بعد از دیدن فیلم آیا با همسران خود دعوایمان شده یا نه؟ انگار این موجود فیلم را فقط برای ایجاد اختلاف ساخته! من و همسرم بطور جداگانه آنرا دیدیم، و بعد که می خواستیم مقصران ماجرا را مشخص کنیم، اندکی دعوایمان شد! خدا از سرت بگذرد بهروز افخمی!!!

ادامه دارد